ANVÄNDARVILLKOR FÖR CLICKTRANS WEBBPLATS FÖR ANVÄNDARE OCH KUNDENS MOBILAPPLIKATION


I. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER

  1. Dessa Användarvillkor fastställer de Användarvillkoren för användning av CLICKTRANS webbplats (nedan kallad "Webbplatsen") och Kundens Mobilapplikation som tillhandahålls av Tjänsteleverantören till samtliga Användare, inklusive Kunder och Transportörer. Ytterligare villkor för Transportörer anges i villkor enligt punkt 9 nedan.
  2. Du kan kontakta Tjänsteleverantören via:
    1. E-post: kontakt@clicktrans.se
    2. Telefon: +44 33 0027 2341, tillgänglig vardagar mellan kl. 08:00 och 15:00, exklusive helger och allmänna helgdagar.
    3. Genom den interaktiva chattfunktionen som finns tillgänglig på Webbplatsen och Kundens Mobilapplikation.
  3. Webbplatsen och Kundens Mobilapplikation fungerar som en plattform för att koppla samman Användare som uppträder som Kunder med Användare som uppträder som Transportörer, så att de senare kan tillhandahålla en Transporttjänst.
  4. Kunden kan, genom att använda Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation, ingå avtal om utförande av en Transporttjänst direkt med Transportören. Tjänsteleverantören tillhandahåller en plattform för att ingå sådana avtal men är inte part i de avtal som ingås mellan Användare.
  5. Tjänsteleverantören kan även sända push-notiser till Kunden i Kundens Mobilapplikation, som en del av utvalda Tjänster eller funktioner. Push-notiser sänds endast till Kunder som har samtyckt till detta i inställningarna i Kundens Mobilapplikation eller genom att välja relevanta alternativ i inställningarna för den Mobila enheten.
  6. Om inget annat anges, tillhör alla rättigheter till Webbplatsen och Kundens Mobilapplikation, inklusive upphovsrätt, immateriella rättigheter till dess namn, domännamn, Webbplatsen, formulär, logotyper, grafik och andra typer av material Tjänsteleverantören – eller Tjänsteleverantören har behörighet att använda dem, och de får endast användas på det sätt som anges i dessa Användarvillkor och i enlighet med tillämplig lagstiftning.
  7. Det är förbjudet att kopiera, reproducera, ändra, mångfaldiga eller distribuera någon del av Webbplatsen, Kundens Mobilapplikation, Tjänsten eller dess delar utan Tjänsteleverantörens skriftliga samtycke, utom i de fall där detta uttryckligen tillåts enligt tillämplig lagstiftning och dessa Användarvillkor. Tjänsteleverantören kan vidta åtgärder, inklusive rättsliga åtgärder, för att skydda sina intressen samt Användarnas intressen.
  8. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att publicera annonser för sina egna tjänster eller för tredje parts varor och tjänster på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, med hjälp av de metoder som används på internet. Användningen av sådana erbjudanden eller tjänster ska inte anses vara en del av Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation, och villkoren för dessa fastställs av berörd tredje part. Detta innehåll kan läggas till genom automatiserade metoder.
  9. Utöver de bestämmelser som anges i dessa Användarvillkor regleras villkoren för tillhandahållande av Tjänster och användning av Webbplatsen för Transportörer, samt Transportörens Mobilapplikation av Användarvillkor för Webbplatsen för Transportörer och Transportörens Mobilapplikation. Tjänster som tillhandahålls via Kundens Mobilapplikation och som anges i dessa Användarvillkor är begränsade till sådana som riktar sig till Kunder.
  10. Tjänsteleverantören ska på de sidor på Webbplatsen och i Kundens Mobilapplikation där sökresultat är tillgängliga eller där Annonser presenteras informera om de huvudsakliga parametrar som avgör placeringen av Annonser eller Transportörer samt deras offerter som visas för Användare som är Konsumenter.
  11. I Transportavtal som ingås via Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation har Transportören, som tillhandahåller Transporttjänsten, alltid status som Näringsidkare, medan Kunden, för vilken Transportören utför Transporttjänsten, kan antingen vara Konsument eller Näringsidkare.
  12. Kundens Mobilapplikation och Webbplatsen är sammankopplade i den utsträckning som anges i dessa Användarvillkor, särskilt genom att det Kundkontot, som skapas på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, är ett Konto som Kunden kan använda för att logga in på Kundens Mobilapplikation eller Webbplatsen och använda för de tillgängliga Tjänsterna, enligt de villkor som anges nedan.

II. DEFINITIONER

De termer som används i detta dokument ska ha följande betydelser:

Tjänsteleverantören/Clicktrans – Clicktrans sp. z o.o. med registrerat säte i Gdańsk (80-314), Aleja Grunwaldzka 303, NIP (skatteregistreringsnummer): 5842810908, REGON: 52049502200000, registrerat i företagsregistret i Nationella Domstolsregistret som förs av District Court Gdańsk-Północ i Gdańsk, VII Civilrättsliga avdelningen i det Nationella Domstolsregistret, under KRS-nummer 0000934060.

Användare – en fysisk person med full rättshandlingsförmåga, en fysisk person som bedriver näringsverksamhet, eller en juridisk person, som kan dra nytta av de Tjänster som finns tillgängliga på Webbplatsen.

Kund – en Användare som är registrerad på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation som Kund, innehar ett aktivt Konto, har loggat in på det och använder de Tjänster som är avsedda för Kunder på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, i enlighet med bestämmelserna i dessa Användarvillkor.

Konsument – en Användare som är en fysisk person och som köper Transporttjänster för privat bruk.

Kundens Mobilapplikation/Kundapplikation – programvara utvecklad av Tjänsteleverantören och tillgänglig för Kunden via Play Store och App Store, avsedd för installation på Kundens Mobila enhet, genom vilken Kunden kan använda de Tjänster som tillhandahålls i Kundapplikationen av Tjänsteleverantören.

Transportörens Mobilapplikation/Transportörens Applikation – programvara utvecklad av Tjänsteleverantören och tillgänglig för Transportören via Play Store och App Store, avsedd för installation på Transportörens Mobila enhet, där Transportören kan använda de Tjänster som tillhandahålls i Transportörens Applikation av Tjänsteleverantören. Villkoren för användning av Transportörens Mobilapplikation regleras av "Användarvillkor för Webbplatsen för Transportörer och Transportörens Mobilapplikation", och bestämmelserna i dessa Användarvillkor gäller för Transportören i den utsträckning som inte täcks av reglerna för Transportörens Webbplats och Mobilapplikation.

Näringsidkare som utövar konsumenträttigheter – en fysisk person som är Användare och ingår ett Avtal som har en direkt koppling till dess näringsverksamhet, om det framgår av Avtalet att det inte är av yrkesmässig karaktär för personen (vilket bland annat framgår av den verksamhetsbeskrivning som finns registrerad hos Bolagsverket), och som utövar de rättigheter som tillkommer konsumenter.

Näringsidkare – en Användare som är juridisk person eller en fysisk person som bedriver näringsverksamhet.

Konto – en del av Webbplatsen, respektive Kundens Mobilapplikation eller Transportörens Mobilapplikation, som görs tillgängligt för en Kund eller Transportör till följd av Registrering, och genom vilken Kunden eller Transportören kan utföra vissa handlingar inom Webbplatsen, Kundens Mobilapplikation eller Transportörens Mobilapplikation.

Registrering – en engångsåtgärd för att skapa ett Kundkonto eller ett Transportörskonto på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, i enlighet med de bestämmelser som anges i dessa Användarvillkor.

Transportör – en Användare av Webbplatsen som är Näringsidkare och som har registrerat sig på Webbplatsen som Transportör samt använder Webbplatsen eller Transportörens Mobilapplikation på det sätt som anges i "Användarvillkor för Webbplatsen för Transportörer och Transportörens Mobilapplikation", genom att erbjuda att utföra Transporttjänster.

Försändelse – ett föremål, ett djur eller annan last som, i enlighet med bestämmelserna i dessa Användarvillkor och tillämplig lagstiftning, kan vara föremål för en Annons och en Transporttjänst.

Annons – en tidsbegränsad publicering av information som utformas och läggs upp på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation av Kunden, i enlighet med bestämmelserna i dessa Användarvillkor och i enlighet med Webbplatsens eller Kundens Mobilapplikations egenskaper och specifikationer. Annonsen anger särskilt typen av Försändelse, dess mått och tidsfristen för utförandet av Transporttjänsten.

Marknadsföringstjänster – betalda tilläggstjänster som syftar till att öka attraktiviteten av en Annons. Specifika Marknadsföringstjänster och deras omfattning presenteras för Kunden på Webbplatsen.

Transporttjänst – en tjänst, som beställs av Kunden, som består av upphämtning, transport och leverans av Försändelsen till den angivna destinationsorten av Transportören, samt eventuella tillhörande åtgärder som följer av Annonsen.

Transportavtal – ett avtal som ingås via Webbplatsen, Kundens Mobilapplikation eller Transportörens Mobilapplikation mellan en Kund och en Transportör, antingen genom Offertläge eller via en Snabbaffär, gällande en betald Transporttjänst som ska utföras av Transportören för Kunden. Transportavtalet utförs av Transportören inom ramen för dess näringsverksamhet.

Verifiering – Tjänsteleverantören kan kräva att användning av funktioner och Tjänster på Kontot (t.ex. publicering av Annonser) föregås av en verifiering av Kunden. Verifieringen sker genom ett telefonsamtal, inklusive textmeddelande (SMS) eller e-postmeddelande. Verifiering kan ske innan den första Annonsen publiceras på Webbplatsen/Kundens Mobilapplikation eller vid ett senare tillfälle. För att slutföra verifieringen av Kontot kan Kunden bli ombedd att bekräfta sitt telefonnummer. Verifiering av Transportörskonto sker enligt de bestämmelser som anges i "Användarvillkor för Webbplatsen för Transportörer och Transportörens Mobilapplikation".

Offert – en Offert från en Transportör att utföra en Transporttjänst, som skickas till Kunden via Webbplatsen eller Transportörens Mobilapplikation, som svar på Kundens Annons.

Offertläge – förfarandet för att ingå ett Transportavtal, vilket innebär att Kunden självständigt väljer en Transportör bland de Offerter som lämnats som svar på Kundens Annons.

Snabbaffär – ett förfarande för att ingå ett Transportavtal utan Offertläge, där Kundens Annons utgör en Offert, och så snart den accepteras av en Transportör ingås ett Transportavtal.

Pris för Transporttjänst – det belopp som ska betalas för utförandet av en Transporttjänst, som anges av Transportören i dess Offert – och, vid händelse av en Snabbaffär, som bekräftats av Kunden – i den valuta som anges i Annonsen. Belopp fastställs antingen i Offertläge eller i Snabbaffärsläge och inkluderar Transportörens totala kostnader för utförandet av Transporttjänsten, särskilt: transportkostnader, administrativa kostnader och ersättningar.

Spårning av Försändelse – en funktion som möjliggör för Kunden att spåra en Försändelse (platsinformation från en mobil enhet som tillhandahålls av den Transportör som utför Transporttjänsten). Funktionen erbjuds endast av vissa Transportörer.

Tjänster – tjänster som tillhandahålls av Tjänsteleverantören till Användarna elektroniskt, på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, som specificerats i avsnitt V. Tjänster.

Mobil enhet – en enhet som möjliggör användning av antingen Kundens Mobilapplikation eller Transportörens Mobilapplikation samt datatjänster, särskilt en mobiltelefon eller surfplatta, som drivs av ett Android™- eller iOS-operativsystem.

Play Store – en onlinebutik för Mobilapplikationer under namnet "Play Store", som drivs av Google och är avsedd för mobila enheter med operativsystemet Android™.

App Store – en onlinebutik för Mobilapplikationer under namnet "App Store", som drivs av Apple Distribution International och är avsedd för mobila enheter med operativsystemet iOS.

Användarvillkor – detta dokument.

III. ANVÄNDARVILLKOR FÖR ANVÄNDNING AV WEBBPLATSEN OCH KUNDENS MOBILAPPLIKATION

  1. Tjänsteleverantören gör det möjligt för Användarna att använda de Tjänster som tillhandahålls, såsom att bläddra igenom information som presenteras på Webbplatsen, visa Annonser på Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation, för att ingå Transportavtal – samt andra Tjänster som finns tillgängliga på Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation.
  2. Webbplatsen och Kundens Mobilapplikation får endast användas i enlighet med bestämmelserna och i den omfattning som anges i dessa Användarvillkor.
  3. Tekniska minimikrav för att användning av Webbplatsen:
    1. en enhet med internetåtkomst,
    2. tillgång till en e-postadress,
    3. den senaste versionen av en webbläsare med Cookies och JavaScript aktiverat,
    4. programvara för PDF-läsning.
  4. Tekniska minimikrav för användning av Kundens Mobilapplikation:
    1. Mobilenhetens operativsystem: den Android- eller iOS-version som anges i Google Play eller App Store,
    2. installation av Kundens Mobilapplikation på en kompatibel Mobil enhet,
    3. Internetåtkomst på den Mobila enheten,
    4. tillgång till en e-postadress,
    5. en aktiv och korrekt konfigurerad dataöverföringstjänst på den Mobila enheten som tillhandahålls av en teleoperatör eller en fungerande trådlös anslutning.
  5. För att använda Kundapplikationen ska Kunden:
    1. läsa dessa Användarvillkor och den information som finns tillgänglig om Kundapplikationen på Google Play eller App Store, beroende på vilket som är aktuellt,
    2. ladda ner Kundapplikationen från ovan angivna butik,
    3. installera Kundapplikationen på den Mobila enheten genom att följa de instruktioner som visas på den Mobila enheten under installationen,
    4. genomföra Registrering eller logga in på ett Kontot i Kundens Mobilapplikation med inloggningsuppgifterna för ett aktivt Konto som skapats på Webbplatsen.
  6. För att använda vissa Tjänster i Kundens Mobilapplikation kan det vara nödvändigt att aktivera platstjänster på den Mobil enheten och ge Kundens Mobilapplikation åtkomst till dessa tjänster. För att optimera Tjänster som kräver åtkomst till den Mobila enhetens platstjänster rekommenderas det att Kundens Mobilapplikation alltid tillåts tillgång till dessa tjänster.
  7. Tjänsteleverantören informerar om att användning av elektroniskt tillhandahållna tjänster innebär en risk för varje internetanvändare. Skadlig programvara kan introduceras i Användarens IKT-system och obehöriga personer kan få tillgång till eller ändra Användarens data. För att undvika detta bör Användaren använda lämpliga tekniska medel för att minimera dess förekomst, särskilt antivirusprogram och en brandvägg.
  8. Användare får inte använda Webbplatsen, Kundens Mobilapplikation eller dess Tjänster på ett sätt som bryter mot lag, allmän ordning, tredje parts personliga intressen, Tjänsteleverantörens legitima intressen, eller strider mot dessa Användarvillkor.
  9. Åtgärder som syftar till att ingå ett Avtal om tillhandahållande av Tjänster på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation på uppdrag av en Näringsidkare eller annan juridisk person, i synnerlighet åtgärder som är förknippade med att skapa och underhålla ett Konto samt beställa betalningstjänster, får endast utföras av personer som är behöriga att agera på uppdrag av Näringsidkaren eller den juridiska personen. Tjänsteleverantören kan ålägga en person som agerar på uppdrag av Näringsidkaren eller annan juridisk person att elektroniskt skicka de dokument som Tjänsteleverantören anger, särskilt dokument som bekräftar personens behörighet att agera på uppdrag av Näringsidkaren (eller annan juridisk person) och Näringsidkarens (eller annan juridisk persons) verksamhet eller lagstadgade verksamhet, i annat fall kan samarbetet nekas eller avslutas. Dessutom, om Näringsidkaren (eller annan juridisk person) bedriver sin verksamhet utanför Polens territorium, har Tjänsteleverantören rätt att begära motsvarande dokument på originalspråket, med en verifierad översättning på polska. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att begära att Näringsidkaren (eller annan juridisk person) skickar ytterligare dokument som inte anges ovan, eller att dessa skickas i ett annat format.
  10. Tjänsteleverantören förbehåller sig rätten att vägra att utföra Tjänster för Näringsidkare, särskilt att slutföra Kontoregistrering eller vägra att utföra Tjänster utan att ange skälen till detta.
  11. När uttrycken: Verifierat Transportörskonto eller Verifierat Kundkonto används i dessa Användarvillkor eller på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, ska det tolkas som verifiering av korrektheten av de uppgifter som Användaren lämnat i registreringsformuläret, helt eller delvis, av Tjänsteleverantören från och med den tidpunkt då verifieringen genomförs, vilket vanligtvis sker omedelbart efter registrering av Användarens Konto.
  12. Innehåll som läggs till av Användare, särskilt på Kontot, erbjudanden eller Annonser i formulär, kan utgöra upphovsrättsskyddade verk. Genom att publicera det innehåll som avses i föregående mening på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, upplåter Användaren Tjänsteleverantören en royaltyfri, icke-exklusiv och territoriellt/tidsmässigt obegränsad licens att använda verken, tillsammans med rätten att bevilja underlicenser, utan tids- och territoriella begränsningar. Användaren upplåter licensen som avses i denna punkt till Tjänsteleverantören för följande användningsområden:
    1. utnyttjande: i sin helhet eller i utdrag, online, inklusive datorlagring och/eller spridning i multimediakanaler, inklusive internet och/eller delning i digital form i obegränsat antal kopior och volymer,
    2. användning på webbplatser och domäner,
    3. användning i alla former för reklam- eller marknadsföringssyften,
    4. offentlig visning,
    5. offentlig delning på ett sätt som gör att vem som helst kan få tillgång till det från en plats och vid en tidpunkt som de själva väljer (inklusive, men inte begränsat till, Internet).
  13. Användaren är skyldig att inneha samtliga rättigheter till det innehåll som publiceras på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, och dess användning får inte strida mot lag, dessa Användarvillkor eller allmän ordning.
  14. Användaren samtycker till att inspelning, handel med de medier på vilka fotografier, innehåll och allt material som publiceras på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation spelas in, samt deras reproduktion med hjälp av någon av de för närvarande tillgängliga teknikerna och metoderna, spridning och publicering, i enlighet med ovanstående punkt, om de nämnda åtgärderna är relaterade till Tjänsteleverantörens verksamhet eller till Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation, och om de inte är till skada för Användarens intressen.
  15. Användaren ger detta samtycke vederlagsfritt.


IV. ANVÄNDARENS RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER

  1. Användaren av Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation är skyldig att:
    1. använda Webbplatsen och Kundens Mobilapplikation på ett sätt som är förenligt med lag, allmän ordning och bestämmelserna i dessa Användarvillkor, med vederbörlig hänsyn till personliga rättigheter, immateriella rättigheter och andra tredje parts rättigheter,
    2. publicera Annonser i enlighet med de riktlinjer som anges på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, i synnerhet att inte publicera Annonser av reklamkaraktär, med person- eller kontaktuppgifter och meddelandeprogram som möjliggör kontakt (t.ex. WhatsApp), märkta som "permanent samarbete", "gratis fordon",
    3. inneha samtliga rättigheter till det innehåll som publiceras på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, inklusive men inte begränsat till Kontot, Annonser, publicerade meddelanden eller kommentarer – eller någon annanstans på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation,
    4. ange korrekta uppgifter på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation och utan dröjsmål informera Tjänsteleverantören om eventuella ändringar iav de uppgifter som lämnats, särskilt sådana uppgifter som påverkar Webbplatstjänsternas prestanda,
    5. inte använda enheter, mjukvara eller metoder som kan störa driften av Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation,
    6. inte utföra åtgärder som syftar till att kringgå Tjänsteleverantören vid ingående av Transportavtal, däribland att tillhandahålla sina kontaktuppgifter, personuppgifter och meddelandeprogram som möjliggör kontakt (t.ex. WhatsApp),
    7. inte vidta åtgärder som syftar till artificiell över- eller underskattning av betyg från Användare,
    8. inte utföra handlingar som syftar till att kringgå dessa Användarvillkor eller "Användarvillkor för Webbplatsen för Transportörer och Transportörens Mobilapplikation", Användarnas betygssystem inklusive kommentarer eller skyldigheter gentemot Tjänsteleverantören, särskilt genom att skapa nya Konton,
    9. inte skapa falska Konton,
    10. inte inkludera namn och/eller adresser till webbplatser som tillhör konkurrenter till Clicktrans, eller andra webbplatser där transporttjänster eller rättigheter till transporttjänster erbjuds av flera användare, eller där sådana tjänster omfattas av en gemensam sökmotor (detta avser även länkar till sådana webbplatser),
    11. publicera faktamässigt korrekta omdömen och kommentarer,
    12. inte ingå fiktiva Transportavtal i syfte att ge omdömen eller kommentarer,
    13. inte tillhandahålla otillåtet innehåll,
    14. inte tillhandahålla olagligt innehåll, vilket innebär information som, i sig eller genom hänvisning till en handling, inklusive försäljning av produkter eller tillhandahållande av tjänster, inte är förenlig med EU-lagstiftning eller någon medlemsstats lagstiftning, inklusive uppmaningar till terrorism, skildring av sexuella övergrepp på barn, uppmaning till rasism och främlingsfientlighet, intrång i immateriella rättigheter (härefter benämnt "olagligt innehåll"),
    15. inte tillhandahålla innehåll som inte följer de Användarvillkoren.
  2. Användare får inte lägga upp eller publicera – vare sig på sitt Konton eller i innehållet Annonser, i form av åsikter, kommentarer, meddelanden till andra Användare, någon annanstans på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation – någon information som skulle kunna innehålla innehåll som är förbjudet enligt tillämplig lagstiftning, kränka tredje parts rättigheter, strida mot allmän ordning, olagligt innehåll, innehåll som inte överensstämmer med de Användarvillkoren eller innehåll som skulle utgöra handlingar av otillbörlig konkurrens. Omdömen eller kommentarer får endast läggas till av Användare som har varit parter i ett Transportavtal.
  3. Användare får inte utföra åtgärder som syftar till att överbelasta inkorgar som tillhör andra Webbplatanvändare, Kundens Mobilapplikation eller Tjänsteleverantören. I synnerhet är det förbjudet att skicka reklammeddelanden.
  4. Tjänsteleverantören har rätt att moderera innehåll som publiceras av Användare på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation om det utgör olagligt innehåll, innehåll som inte överensstämmer med Användarvillkoren eller strider mot allmänna ordningsregler. Modereringen kan utföras med hjälp av automatiserade eller semi-automatiserade modereringsverktyg samt på manuellt sätt. Automatiserade eller semi-automatiserade verktyg gör det möjligt att identifiera olagligt innehåll, innehåll som inte följer de Användarvillkoren eller som bryter mot allmän ordning, baserat på en analys av Användarinnehållet på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation. Åtgärder relaterade till olagligt innehåll, innehåll som bryter mot de Användarvillkoren eller som bryter mot allmän ordning vidtas även i samband med rapporter från andra Användare, myndigheter eller organisationer som arbetar med Användarsäkerhet på internet eller bekämpning av olagligt innehåll. Tjänsteleverantören tillhandahåller verktyg för att elektroniskt rapportera sådant innehåll.
  5. Bestämmelserna om klagomål i avsnitt XII i dessa Användarvillkor ska tillämpas på klagomål som framförs av Användare, inklusive personer eller entiteter som har rapporterat olagligt innehåll, till vilka beslut om upphörande av innehåll som är tillgängligt på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation riktas.


V. TJÄNSTER

  1. Tillhandahållande av Tjänster är föremål för de villkor som anges här. Användning av vissa Tjänster kan kräva att du skapar ett Konto och loggar in på det. Vissa tjänster som är tillgängliga på Webbplatsen kan vara otillgängliga i Kundens Mobilapplikation (t.ex. användning av Marknadsföringstjänster).
  2. Tjänsteleverantören möjliggör användning av de Tjänster som erbjuds via Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation. Vissa av Tjänsterna är endast avsedda för Användare som har registrerat sig och har ett aktivt Konto.
  3. Varje Användare får:
    1. bläddra och söka efter information av allmänt intresse, inklusive Annonser,
    2. kontakta Tjänsteleverantören via chatt,
    3. skapa och upprätthålla ett Konto – antingen ett Kundkonto eller ett Transportörskonto,
    4. Samtycka till att ta emot kommersiell information från Tjänsteleverantören.
  4. Kunden får därutöver använda följande Tjänster:
    1. publicera Annonser på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation,
    2. Marknadsföringstjänster, dessa Tjänster finns inte är tillgängliga i Kundens Mobilapplikation,
    3. lägga till och publicera omdömen eller kommentarer.
  5. Kunden och Transportören kan dessutom skicka meddelanden till varandra angående den Transporttjänst som omfattas av Annonsen. De meddelanden som avses i föregående mening skickas via formuläret som finns tillgängligt på Annonsen. De publiceras på sidan för Annonser och är synliga för alla Användare.
  6. Tjänsteleverantören presenterar allmän information (inklusive information om sin verksamhet, Tjänster och Webbplatsens funktioner) på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation kostnadsfritt. Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation innehåller även allmän information och Kundernas Annonser.
  7. Tjänsteleverantören tillhandahåller även innehåll på Webbplatsen som en del av en blogg med tema och en rådgivningssektion. Innehållet som presenteras där kan komma direkt från Tjänsteleverantören eller tredje part och är kopplat till eller relaterat till ämnet på Webbplatsen. Innehållet på Webbplatsen är endast avsedd som referens- och information. Det bör inte betraktas som en Offert, juridisk, finansiell eller skattemässig rådgivning, och inte heller som en rekommendation i den mening som avses i tillämplig lagstiftning.
  8. Användaren kan även söka efter Annonser och annat innehåll som presenteras av Användare eller Tjänsteleverantören på Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation, med hjälp av angivna kriterier. Ett kostnadsfritt avtal om tillhandahållande av en Tjänst som består i att bläddra och söka efter information och annat innehåll som finns tillgängligt på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation ingås för en bestämd period och avslutas när Användaren stänger ned Webbplatsen eller fönstret i Kundens Mobilapplikation.
  9. I enlighet med bestämmelserna i dessa Användarvillkor möjliggör Tjänsteleverantören för Användarna att skapa och upprätthålla ett Konto. Under Registreringsprocessen väljer Användaren den lämplig typ av Konto för sig själv – antingen ett Kundkonto eller ett Transportörskonto. De detaljerade villkoren för tillhandahållande av Kontohanteringstjänsten har fastställts i avsnitt VI i dessa Användarvillkor.
  10. Tjänsteleverantören ger Användarna möjlighet att ta emot kommersiell information från Tjänsteleverantören i form av meddelanden som skickas till den e-postadress som Användaren har angett. För detta ändamål måste den relevanta rutan aktiveras i Kontoskaparformuläret. Användaren kan när som helst återkalla sitt samtycke till att ta emot kommersiell information. Kommersiell information skickas endast av Tjänsteleverantören till de Användare som har gett sitt samtycke.
  11. Kunder har möjlighet att lägga till och publicera Annonser. Tjänsten som består i att lägga till och presentera en Annons tillhandahålls i enlighet med de villkor som anges i avsnitt VII i dessa Användarvillkor. För att lägga till och publicera en Annons måste Kunden vara inloggad på sitt Konto.
  12. Kunder har möjlighet att använda betalda Marknadsföringstjänster. Marknadsföringstjänster på Webbplatsen tillhandahålls i enlighet med bestämmelserna i avsnitt VIII i dessa Användarvillkor. För att kunna använda Marknadsföringstjänster måste Kunden vara inloggad på sitt Konto.
  13. Kunder har också möjlighet att lägga till och publicera en Annons i Snabbaffärsläge. Tjänsten för att lägga till och visa en Annons i Snabbaffärsläge tillhandahålls i enlighet med bestämmelserna i avsnitt IX i dessa Användarvillkor. För att lägga till och publicera en annons i Snabbaffärsläge måste Kunden vara inloggad på sitt Konto.
  14. Användare mellan vilka ett Transportavtal har ingåtts har möjlighet att lägga till ett individuellt och subjektivt uttalande (kommentar) på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation samt att betygsätta utförandet av Transporttjänsten, vilket inkluderar ett betyg för Kunden eller Transportören. För att lägga till kommentarer och betyg ska den Registrerade Användaren använda formuläret som finns tillgängligt på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation. Genom att lämna omdömen, betyg och kommentarer på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation intygar Användaren att den var part i Transportavtalet och, i Kundens fall, använde Transportörens tjänst och, i Transportörens fall, utförde tjänsten för Kunden, samt att de innehar samtliga rättigheter till detta innehåll, särskilt upphovsrätt, närstående rättigheter och immateriella rättigheter. Betyg och kommentarer, liksom svar på dem, får endast relatera till en Transporttjänst som faktiskt har utförts eller beställts och måste vara faktamässigt korrekt. Publicerade kommentarer och omdömen är offentligt tillgängliga.
  15. Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation kan även innehålla omdömen om de tjänster som tillhandahålls av Tjänsteleverantören som publicerats på externa plattformar, t.ex. Google. Tjänsteleverantören samlar inte in eller hanterar dessa omdömen själv. Den enhet som är ansvarig för dessa omdömen är i varje fall den externa plattform där omdömena publiceras.
  16. Tjänsteleverantören genomför ingen förhandsverifiering av de omdömen eller kommentarer som avses i punkterna 14 eller 15 ovan. Tjänsteleverantören publicerar alla omdömen och kommentarer som avses i punkt 14 ovan, oavsett om de är negativa, positiva eller neutrala, som har publicerats av inloggade Användare. Tjänsteleverantören ska vidta åtgärder med avseende på omdömen eller kommentarer genom att skaffa tillförlitlig kunskap om innehållets olagliga natur.
  17. Användaren har möjlighet att tala med Tjänsteleverantören eller dess representanter via den interaktiva chatten (meddelandeprogrammet) som finns tillgänglig på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation. Avtal om tillhandahållande av Tjänsten som består i att erbjuda ett interaktivt chattrum, vilket möjliggör för Användare att kontakta Tjänsteleverantören, ingås för en bestämd tid och avslutas när samtalet i chattrummet avslutas eller när chattrummet stängs.
  18. Kunden kan använda funktionen Spårning av försändelse. Om Transportören gör Spårning av försändelse tillgängligt, kommer Kunden att få ett meddelande om möjligheten att spåra platsen för sin Försändelse i form av ett textmeddelande med en länk till sidan där platsen finns tillgänglig. Transportören beslutar själv om den vill erbjuda Kunden Spårning av försändelse och, om den gör det, om det ska gälla för hela rutten eller endast delar av rutten. Transportören kan även när som helst avsluta möjligheten till Spårning av försändelse. Spårningsinformation kan också göras tillgänglig för Kunden via dess Konto på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation. Platsen för Försändelsen är ungefärlig och indikativ – dess precision kan bero på Transportörens tekniska utrustning och tillgång till internet. Vid tekniska problem kan den senast registrerade platsen för Transportören göras tillgänglig för Kunden.
  19. Tjänsteleverantören kan anordna tillfälliga och enstaka kampanjer, tävlingar eller lojalitets- eller partnerskapsprogram. Villkoren för sådana evenemang kommer vid varje tillfälle anges på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation.
  20. Som en del av Kundens Mobilapplikation ska Tjänsteleverantören tillhandahålla Tjänsten till Kunden genom att ge den åtkomst till infrastruktur som gör det möjligt för Kunden att verka på Webbplatsen från Kundens Mobilapplikation. Kundens Applikation kanske dock inte tillåter användning av samtliga Tjänster och funktioner som finns tillgängliga på Webbplatsen och Kundkontot – som presenteras i Kundens Mobilapplikation och dessa Användarvillkor.
  21. Avtalet om tillhandahållande av Kundens Mobilapplikationstjänster ingås på obestämd tid och träder i kraft vid nedladdning och installation på Kundens Mobila enhet, och de Användarvillkoren utgör avtalsinnehållet för tillhandahållandet av Kundens Mobilapplikationstjänster.
  22. Med förbehåll för ytterligare bestämmelser i dessa Användarvillkor, kan Kunden när som helst avbryta användningen av Kundapplikationen genom att ta bort den från den Mobila enheten på det standardiserade sättet för den version av operativsystemet som är installerad på den Mobila enheten.
  23. Uppsägning av avtalet om tillhandahållande av Kundapplikationstjänster, oavsett dess löptid och form, påverkar inte borttagandet av Kontot, om inte Kunden har lämnat ett sådant meddelande, och påverkar inte de skyldigheter eller deklarationer som Kunden har ådragit sig eller gjort vid användning av eller i samband med användning av Kundapplikationen.

VI. KONTO

  1. Användaren har möjlighet att skapa och upprätthålla ett Kundkonto eller Transportörskonto (som Användaren väljer). Det går även att skapa ett Kundkonto via Kundens Mobilapplikation. Tjänsten som består i att ha ett Konto på Webbplatsen är tillgänglig efter Registrering. Användare registrerar sig genom att fylla i och godkänna registreringsformuläret som finns tillgängligt på Webbplatsen och, vid ett Kundkonto, även i Kundens Mobilapplikation. För att skapa ett Konto är det nödvändigt att ange de uppgifter som markeras som obligatoriska – särskilt, vid ett Kundkonto som skapas som ett företagskonto, är det nödvändigt att ange TIN-nummer (skatteregistreringsnummer) för den näringsverksamhet som bedrivs av Användaren.
  2. Villkoren för registrering av ett Transportörskonto anges i separata bestämmelser – "Användarvillkor för Webbplatsen för Transportörer och Transportörens Mobilapplikation", där bestämmelserna i dessa Användarvillkor kan tillämpas i tillämpliga delar.
  3. Tjänsteleverantören kan även möjliggöra registrering eller inloggning på ett Konto via Användarens konto på externa plattformar såsom Google.
  4. Genom att slutföra Kontoregistreringen intygar Användaren att de uppgifter som lämnats i registreringsformuläret är korrekta och inte strider mot tredje mans rättigheter.
  5. Användaren är skyldig att endast ange uppdaterad och korrekt information, som inte vilseleder andra Användare eller Tjänsteleverantören, på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, inklusive registreringsformuläret och profilsidan, och att omedelbart informera Tjänsteleverantören om eventuella ändringar av de angivna uppgifterna, eller att själv ändra sådana uppgifter genom de funktioner som finns tillgängliga på Kontot. De uppgifter som publiceras på Användarens profilsida är offentligt tillgängliga på Webbplatsen och i Kundens Mobilapplikation.
  6. För att kunna använda alla Tjänster och funktioner som finns tillgängliga på Kontot kan Verifiering krävas från Användaren.
  7. Avtalet om tillhandahållande av en Tjänst som består i att upprätthålla ett Konto ingås på obestämd tid och ska upphöra när Kunden skickar en begäran om att ta bort Kontot eller tar bort det på egen hand – eller i andra fall som hänvisas till i dessa Användarvillkor. Omregistrering av ett Konto eller återinförande av ett tidigare Konto kan kräva föregående kontakt med Tjänsteleverantören och en godkänd Verifiering. För att förhindra upprepade överträdelser eller kringgående av de Användarvillkoren, särskilt överträdelser som avses i avsnittet "Användarens rättigheter och skyldigheter", har Tjänsteleverantören rätt att vägra Användare omregistrering av ett borttaget eller blockerat Konto, samt i upp till 2 år efter att Kontot tagits bort, om Användaren försöker nyregistrera sig och med Användarens samtycke, besluta att återställa det tidigare Kontot.
  8. Efter en genomförd Verifiering kan Kunden få en anvisning på sin profil om att han har ett verifierat Konto.
  9. Om Verifieringen inte kan genomföras kommer Tjänsteleverantören att informera Kunden och be om en ny Verifiering av telefonnumret eller via e-postadress. Tjänsteleverantören har rätt till att neka Verifiering även i de fall som anges i avsnitt XI nedan.
  10. Om Verifiering av Kundens Konto inte kan genomföras har Tjänsteleverantören rätt att säga upp avtalet om Konto eller begränsa användningen av samtliga funktioner på Kontot och Tjänsterna tills att Verifiering har genomförts.
  11. En Användare får inte ha mer än ett Konto. En Användare kan endast ha en typ av Konto – antingen ett Kundkonto eller ett Transportörskonto.
  12. När det gäller säkerheten för personuppgifter kan Tjänsteleverantören ta bort ett Konto om Kunden inte har loggat in på Kontot under en period om 5 år, beräknat från det senaste inloggningstillfället.
  13. Användaren samtycker, i enligt med tillämplig lagstiftning om upphovsrätt och närstående rättigheter, till spridning av sin bild som den har publicerat på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation. Samtycket som avses i föregående mening inkluderar Tjänsteleverantörens användning av Användarens bild genom att göra den offentligt tillgänglig, för att tillhandahålla Tjänsterna, säkerställa funktionen på Webbplatsen och Kundens Mobilapplikation, samt för att marknadsföra och främja den. Användarens samtycke gäller även för delning av deras bild i material som används för att marknadsföra aktiviteter inom ramen för Webbplatsens och Kundens Mobilapplikations verksamhet och för att genomföra marknadsföringskampanjer genom att publicera deras bild i elektroniska medier, särskilt i sociala medier, på Webbplatsen och Kundens Mobilapplikation samt dess undersidor, under obestämd tid (till dess att samtycket återkallas).

VII. ANNONSER

  1. Tjänsteleverantören tillhandahåller en Tjänst till Kunder som är inloggade på ett Konto. Tjänsten består i möjligheten att lägga upp och presentera sina Annonser på Webbplatsen/Kundapplikationen. Annonstjänsten kan kräva förhandsverifiering.
  2. Kunden väljer självständigt innehållet i Annonsen, tillhandahåller en beskrivning av Försändelsen och de villkoren för Transporttjänsten. Beskrivningen av Annonsen ska vara tydlig och inte vilseledande angående Försändelsen och villkoren för Annonsen. Informationen som finns i Annonsen, inklusive typen av Försändelse, ska överensstämma med fakta och rättsläget. Detaljerade krav för Annonsen, inklusive tekniska krav angående dess innehåll, bilder och andra delar i Annonsen, samt förbjudet innehåll, anges på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation.
  3. Kunden får inte lägga upp mer än en Annons avseende en Försändelse vid ett och samma tillfälle. Kunden kan redigera innehållet i en Annons.
  4. En Annons är synlig för andra Användare på Webbplatsen, Kundens Mobilapplikation och Transportörens Mobilapplikation. Annonser visas samtidigt som de visas på Webbplatsen.
  5. Annonser i Offertläge är inte bindande och förpliktar inte Kunden att välja någon av de Offerter som lämnats som svar på deras Annons. En Annons i Offertläge har karaktären av en inbjudan att lämna Offerter.
  6. Genom att lägga upp en Annons ger Kunden sitt samtycke till att deras personuppgifter, som är nödvändiga för utförandet av en Transporttjänst och för kontakt med Kunden, delas med Transportören, vars Offert har valts av Kunden.
  7. Ett avtal om tillhandahållande av en Tjänst som består i att publicera och presentera en Annons ingås för den period som anges på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, beräknat från det datum då Annonsen publicerades på Webbplatsen i Kundens Mobilapplikation.
  8. Kunden kan ta bort en Annons eller ändra den.
  9. Efter att ha publicerat en Annons kan Transportörer som matchar den Transporttjänst som anges i Annonsen visas. Transportörer matchas automatiskt. Efter att ha publicerat en Annons med hjälp av de funktioner som finns tillgängliga på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, kan Kunden välja och be en Transportör, som matchats av Tjänsteleverantören, att lämna en Offert som svar på Kundens Annons. Annonser presenteras både i Kundens Mobilapplikation och Transportörens Mobilapplikation.
  10. Innan en Transportörs Offert väljs, kan Kunden ändra det valda Offertläget i Annonsen till Snabbaffärs-läge, om det är tillgängligt för den aktuella Försändelsekategorin.
  11. Ett avtal om att tillhanda en Tjänst om att lägga upp och visa en Annons på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation ska upphöra vid följande tidpunkter:
    1. när Annonsen tas bort från Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation av Kunden,
    2. vid utgången av publiceringsperioden för Annonsen som anges på Webbplatsen/Kundens Mobilapplikation,
    3. när Kontot tas bort eller blockerats,
    4. vid någon annan tidpunkt för upphörande av ett avtal om publicering och visning av Annonsen, ett avtal om tillhandahållande av funktioner eller ett avtal om tillhandahållande av en Tjänst som består i att upprätthålla ett Konto – i enlighet med dessa Användarvillkor.
  12. Vid Kundens inaktivitet avseende en publicerad Annons – särskilt om Kunden inte svarar på Transportörernas frågor angående Annonsen, vid utgång av tidsfristen för lastning av Försändelsen eller dess leverans, kan Annonsen döljas i listan över aktuella Annonser och i Annonssökfunktionen på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation. Kunden kommer att meddelas om att Annonsen har dolts genom ett meddelande på Kontot eller genom e-post till den e-postadress som angetts på Kundkontot. Kunden kan återställa Annonsen när som helst genom att visa aktivitet angående Annonsen, särskilt genom att redigera Annonsen, eller genom att använda Marknadsföringstjänster. Annonser kan döljas, som anges i denna punkt, på ett automatiserat sätt.
VIII. MARKNADSFÖRINGSTJÄNSTER

  1. Vid publicering av en Annons eller under en pågående Annons kan Kunden öka synligheten för Annonsen genom att använda de betalningsbara Marknadsföringstjänster som de väljer. Omfattningen av de olika Marknadsföringstjänsterna och deras priser presenteras på Webbplatsen. Dessa är engångstjänster som är tillgängliga under publiceringstiden för Annonsen, men inte längre än Annonsens varaktighet.
  2. Marknadsföringstjänster aktiveras för en specifik Annons när Kunden väljer en av Marknadsföringstjänsterna enligt informationen på Webbplatsen och genomför en förskottsbetalning för den valda Marknadsföringstjänsten. För Transportörer som använder Marknadsföringstjänster, gäller inte föregående mening utan aktivering av vald Marknadsföringstjänst för Annonsen sker så snart den beställs och betalning sker i enlighet med Transportörens faktureringsperiod.
  3. Kostnaden för Marknadsföringstjänster varierar beroende på vald Annonskategori och kommer att anges under processen för publicering av Annonsen, varvid Kunden får möjlighet att välja Marknadsföringstjänster för den aktuella Annonsen.
  4. Priser för Tjänster som betalas av Kunder på Webbplatsen inkluderar samtliga avgifter som debiteras av Tjänsteleverantören, inklusive moms. Priser som anges för Näringsidkare kan vara nettopriser.
  5. Marknadsföringstjänster är tillgängliga i EUR, vilket innebär att priset för Marknadsföringstjänsterna presenteras i EUR och betalning kan göras i EUR.
  6. Tjänsteleverantören kan visa en uppskattad konvertering av priset från EUR till SEK, baserat på de växelkurser som meddelats av Europeiska centralbanken föregående dag. Detta sker endast i informationssyfte och utgör inte det slutgiltiga priset. Den slutliga avgiften kommer att debiteras i EUR.
  7. Tjänsteleverantören kontrollerar inte över eventuella tilläggsavgifter som Användarens bank kan ta ut för betalningar i EUR. Användarens bank kan lägga till ytterligare provisioner eller avgifter för valutakonvertering.
  8. Med undantag för bestämmelserna om Transportörer som anges ovan, ska Kunden genomföra betalning för en betalningstjänst via det elektroniska betalningssystemet från en tredje parts betalningsoperatör som är integrerat i Webbplatsen, enligt den information som ges på Webbplatsen.
  9. Tjänsteleverantören utfärdar momsfakturor. Momsfakturor och korrigeringsfakturor utfärdas i elektronisk form genom att de laddas upp på Kundkontot och skickas via e-post till Kundens e-postadress som anges i Kontot.
  10. Annonser som ingår i Marknadsföringstjänster som har köpts på Webbplatsen kommer att vara synliga i Kundens Mobilapplikation. Marknadsföringstjänster kan inte beställas via Kundens Mobilapplikation.
  11. Vid en publicerad Kundannons som har lagts upp av en Kund på Webbplatsen, kan förslag på en rekommenderad Marknadsföringstjänst visas för Kundens Annons. Matchningen av rekommenderade Marknadsföringstjänster kan ske på ett automatiserat sätt. Rekommendationerna tar särskilt hänsyn till den kategori där Annonsen har lagts upp, publiceringsdatum, transportdatum samt lastnings- eller lossningsplats. De angivna parametrarna kan ha olika betydelse och påverka rekommendationerna i varierande grad, och deras viktning kan bestämmas av maskininlärningsmodeller.

IX. SNABBAFFÄR

  1. Tjänsteleverantören tillhandahåller en Tjänst som gör det möjligt för Kunder att lägga upp och ha en publicerad Annons på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation i Snabbaffärsläge. Snabbaffärs-läget gör det möjligt att ingå ett Transportavtal i ett läge som skiljer sig från Offertläget, på de villkor som anges i detta avsnitt.
  2. Annonser som genomförs i Snabbaffärsläget ska av Kunden betraktas som en Offert. En Annons i Snabbaffärsläge är bindande för Kunden.
  3. Genom att lägga upp en Snabbaffär är Kunden skyldig att ange de nödvändiga uppgifterna för utförandet av Transporttjänsten och Försändelsens egenskaper, precis som för Annonsen, samt att godkänna Tjänstens Pris. Priset för Tjänsten föreslås av Tjänsteleverantören. Det föreslagna Priset för Transporttjänsten beräknas av Tjänsteleverantören på ett automatiserat sätt, baserat på statistisk data som finns tillgänglig för Tjänsteleverantören. Kunden kan dock ändra priset efter eget gottfinnande vid publiceringen av Snabbaffären.
  4. Innan en Snabbaffär publiceras på Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation, kan Kunden när som helst avbryta denna Tjänst och använda Offertläge istället.
  5. Genom att lägga upp en Snabbaffär samtycker Kunden till att dess kontaktuppgifter delas med Transportören, med vilken Transportavtalet har ingåtts som ett resultat av Snabbaffären.
  6. Den maximala publiceringstiden för en Snabbaffär är 24 timmar från publicering eller från ändringen av Annonsen från Offertläge till Snabbaffärsläge. Om inget Transportavtal ingås inom denna period, kommer Snabbaffären att publiceras som en Annons med Offertläge.
  7. Med förbehåll för bestämmelserna i detta avsnitt, ska bestämmelserna om Annonsen tillämpas på Snabbaffären.

X. TRANSPORTTJÄNST OCH INGÅENDE AV AVTAL

  1. Ett Transportavtal kan ingås via Offertläge eller genom en Snabbaffär.
  2. I Offertläge har Transportörer möjlighet att lämna Offerter som svar på Annonser publicerade av Kunder.
  3. Vid publicering av en Offert på sidan för en given Annons, anger Transportören uppgifter som markeras som obligatoriska, inklusive Priset för tjänsten.
  4. Transportören kan ändra eller dra tillbaka en Offert senast vid den tidpunkt då Kunden väljer Offerten, men inte tidigare än 30 minuter efter dess publicering, såvida inte Kunden redan har valt Transportörens Offert inom den tidsramen.
  5. När Kunden väljer en Offert från den Transportör som lämnat den som svar på Kundens Annons, ingås ett Transportavtal (med innehåll som specificeras i Annonsen, Offerten och de överenskommelser som följer av korrespondensen mellan Kunden och Transportören, via textmeddelanden på Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation eller Transportörens Mobilapplikation), enligt vilket Transportören är skyldig att utföra Transporttjänsten och Kunden är skyldig att betala Priset för tjänsten till Transportören.
  6. Vid en Snabbaffär, där Kundens Annons utgör en Offert, anses Transportörens accept av beställningen medföra ett ingånget Transportavtal.
  7. Vid undertecknandet av ett Transportavtal får Kunden Transportörens kontaktuppgifter och Transportören får Kundens kontaktuppgifter, så att parterna kan kommunicera med varandra. Parterna bör kontakta varandra omedelbart.
  8. Om giltigheten av ett Transportavtal beror på ytterligare krav som stipuleras i lag, bör Transportören och Kunden omedelbart vidta åtgärder för att uppfylla dessa krav.
  9. Webbplatsen, Kundens Mobilapplikation eller Transportörens Mobilapplikation används endast för att ingå ett Transportavtal. De skyldigheter som följer av Transportavtalet, inklusive betalning av Tjänstens Pris, utförs av Transportören och Kunden externt, det vill säga utanför Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation eller Transportörens Mobilapplikation.
  10. Det är förbjudet att ingå ett Transportavtal genom att kringgå Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation, Transportörens Mobilapplikation och att vidta åtgärder för detta ändamål.
  11. Tjänsteleverantören är inte en utförare, gemensam utförare eller beställare av Transporttjänsten. Tjänsteleverantören tillhandahåller endast en plattform för att ingå ett Transportavtal i enlighet med den information som presenteras på Webbplatsen, Kundens Mobilapplikation eller Transportörens Mobilapplikation.

XI. BLOCKERING ELLER BORTTAGANDE AV ETT KONTO

  1. Vad gäller Användare som är Näringsidkare, har Tjänsteleverantören rätt att blockera tillhandahållandet av Tjänster eller säga upp avtalet om Tjänsten, inklusive kontohanteringstjänsten och andra Tjänster som erbjuds på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation, med omedelbar verkan, särskilt om det uppstår tvivel om riktigheten eller fullständigheten av de uppgifter som tillhandahållits av sådan Användare, eller om:
    1. Tjänsteleverantören misstänker att sådan Användare bryter mot Användarvillkoren (inklusive punkten IV ovan), tillämplig lagstiftning eller allmän ordning,
    2. om Användarens handlingar eller underlåtenheter har en negativ påverkan på Tjänsteleverantörens rykte eller på annat sätt är skadliga för Tjänsteleverantören,
    3. om Tjänsteleverantören mottar ett klagomål angående Användarens aktivitet eller om Tjänsteleverantören på något sätt tvivlar på om Användarens handlingar i synnerhet är förenliga med Webbplatsens eller Kundens Mobilapplikations, lag och allmän ordning,
    4. om antalet avbokade transaktioner överstiger 20% under de senaste 2 månaderna.
  2. Tjänsteleverantören har rätt att blockera tillhandahållandet av Tjänster eller säga upp avtalet om Tjänster, även för Användare som inte är Näringsidkare, vid situationer som anges i punkt 1 ovan, efter en misslyckad begäran om att upphöra med överträdelser, där en tidsfrist för att upphörande med överträdelserna har angetts. Begäran som avses i föregående mening ska skickas till Användaren elektroniskt, till den e-postadress som angetts i Kontot. Dessutom kan Tjänsteleverantören skicka en sådan begäran via meddelandeprogrammet som finns tillgängligt på Webbplatsen eller på Kundens Mobilapplikation, t.ex. på Kontot.
  3. Konton kommer att tas bort av Kunden enligt de bestämmelser som anges i avsnitt VI.
  4. Tjänsteleverantören kan säga upp avtalet för Kundkonto med 30 dagars varsel. Tjänsteleverantören ska leverera uppsägningen till Kundens e-postadress som anges på Kontot.
  5. Bestämmelserna för att blockera eller säga upp tillhandahållandet av Tjänster till Transportörer fastställs i "Användarvillkor för Webbplatsen för Transportörer och Transportörens Mobilapplikation".
  6. Tillhandahållandet av Tjänster kan blockeras och sägas upp genom automatiserade metoder.

XII. KLAGOMÅL, ÅNGERRÄTT OCH TVISTLÖSNING UTANFÖR DOMSTOL

  1. En Användare som är Konsument har rätt att ångra avtalet om upprätthållande av ett Konto utan att ange skälen för detta genom att skicka en lämplig reklamation inom 14 dagar från Registreringen på Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation, eller genom att ta bort sitt Konto. Det är tillräckligt att skicka en reklamation innan denna period löper ut för att uppfylla tidsfristen.
  2. Konsumentens rätt att ångra avtalet är i synnerhet utesluten om Tjänsteleverantören har utfört Tjänsten i sin helhet med Konsumentens uttryckliga samtycke och Konsumenten informerades innan Tjänstens utförande om att rätten att ångra avtalet skulle nekas vid utförandet av Tjänsten. Tjänsteleverantören informerar Kunden att rätten att ångra avtalet med Transportören kan vara utesluten om avtalet om tillhandahållande av Transporttjänsterna specificerar det datum eller den period då Transporten ska utföras.
  3. Konsumenten kan lämna ett meddelande om frånträde från avtal självständigt eller genom att använda mallen för ångerrätt som finns tillgänglig på Webbplatsen. När Tjänsteleverantören mottagit Konsumentens meddelande om frånträde från avtalet, ska Tjänsteleverantören skicka en bekräftelse på mottagandet av återkallande till Konsumentens e-postadress.
  4. Användaren kan lämna in klagomål angående de Tjänster som tillhandahålls som en del av Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation, särskilt i fall då Tjänsten inte utförts eller vid felaktigt utförande av Tjänsten.
  5. Reklamation kan lämnas skriftligt eller via e-post till Tjänsteleverantörens adresser som anges i punkt I av dessa Användarvillkor.
  6. En reklamation bör innehålla Användarens fullständiga namn, postadress, ärendetyp och beskrivning av felet.
  7. Tjänsteleverantören åtar sig att behandla varje Användares reklamation inom 30 dagar. Om det inte är möjligt att hantera en reklamation inom tidsfristerna som anges i föregående mening, ska Tjänsteleverantören informera Användaren om en ny tidsfrist inom vilken reklamationen kommer att hanteras. Vid bristande information i reklamationen, ska Tjänsteleverantören begära att Användaren kompletterar med den saknade informationen i den omfattning som är nödvändig inom 7 dagar från mottagandet av begäran.
  8. Tjänsteleverantören tillhandahåller Användarna en plattform för att ingå Transportavtal, men är inte part i dessa avtal. Därför bör eventuella reklamationer angående utförandet eller uteblivet utförande av skyldigheterna rapporteras direkt till Transportören eller Kunden.
  9. Användare som är Konsumenter har bland annat följande möjligheter att använda utomrättsliga metoder för att hantering klagomål och framställa krav:
    1. Hos allmänna reklamationsnämnden (ARN) som finns tillgänglig på: https://www.arn.se/konsument/,
    2. Kan även lämna in ett klagomål via EU:s ODR-onlineplattform som finns tillgänglig på:  http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

XIII. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

  1. Vid ingående av avtalet om tillhandahållande av Kundapplikationens tjänster beviljar Tjänsteleverantören Kunden en licens att använda Kundens Mobilapplikation. Licensen är icke-exklusiv, icke-överlåtbar och territoriellt obegränsad. Licensen är kostnadsfri.
  2. Licensen beviljas för en obestämd tidsperiod, men inte längre än avtalets giltighetstid för användning av Kundens Mobilapplikation och dess Tjänster.
  3. Licensen ger rätt att använda Kundens Mobilapplikation på Mobila enheter utan rätt att bevilja underlicenser, inom följande användningsområden:
    1. inmatning i minnet (inklusive RAM) på den Mobila enheten,
    2. lagring i minnet på den Mobila enheten och visning på den Mobila enheten,
    3. tillfällig reproduktion i minnet på den Mobila enheten, som är nödvändig vid användning av Kundapplikationen,
    4. nödvändig anpassning av Kundapplikationen som krävs för dess användning via en Mobil enhet (hård- och mjukvarukonfiguration).
  4. Kundens överträdelse av licensens villkor ger Tjänsteleverantören rätt att säga upp avtalet för tillhandahållande av Kundens Mobilapplikationstjänster eller Konto enligt de bestämmelser som anges i avsnitt XI i de Användarvillkoren.

XIV. SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

  1. Användarnas personuppgifter samlas in och behandlas av Tjänsteleverantören i enlighet med tillämplig lagstiftning, inklusive Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG allmän dataskyddsförordning), och i enlighet med den Integritetspolicyn som finns tillgänglig på Webbplatsen och i Kundens Mobilapplikation.
  2. En Transportör är personuppgiftsansvarig för Kundernas personuppgifter, med vilka den har ingått Transportavtal.
XV. SLUTBESTÄMMELSER

  1. Dessa Användarvillkor görs kontinuerligt och fritt tillgängliga av Clicktrans på Webbplatsen och i Kundens Mobilapplikation, på ett sätt som gör det möjligt för Användare att när som helst ta emot, reproducera och lagra innehållet genom att skriva ut eller spara det på ett lagringsutrymme med hjälp av det IT-system som Användaren använder.
  2. Ingen del av dessa Användarvillkor får reproduceras eller publiceras av annan än Kunden eller Transportören utan Tjänsteleverantörens skriftliga medgivande.
  3. Om inte annat föreskrivs av tvingande lagstiftning, ska samtliga tvister som uppstår i samband med dessa Användarvillkor regleras av polsk lag. Alla tvister som uppstår mellan Clicktrans och Kund, som är Näringsidkare, eller en Transportör ska avgöras av en allmän domstol med behörighet över Tjänsteleverantörens registrerade kontor. Om tvisten uppstår mellan Clicktrans och en Kund, som är en Konsument, ska tvisten avgöras av allmän domstol på Konsumentens bostadsort eller av de behöriga domstolarna med jurisdiktion över Tjänsteleverantörens registrerade kontor i alla andra situationer.
  4. Bestämmelserna i dessa Användarvillkor kan ändras under följande omständigheter: direkta eller indirekta ändringar i lagstiftning som påverkar de Användarvillkoren, införande av skyldigheter från offentliga myndigheter, justering av priser, förbättring av Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation och Användarstöd, förbättring av Användarnas integritetsskydd, ändringar i Integritetspolicyn, förebyggande av missbruk, säkerhetsfrågor, teknologiska och funktionella förändringar, ändringar av tillhandahållna Tjänster inklusive tillägg av nya tjänster, eller ändringar av ordalydelser. Användaren kommer att informeras om eventuella ändringar av bestämmelserna i Användarvillkoren och datumet för ikraftträdande av ändringarna via information på startsidan på Webbplatsen eller i Kundens Mobilapplikation. Ikraftträdandedatumet för sådana ändringar kommer inte att vara tidigare än 15 dagar från publiceringsdatumet via Webbplatsen eller Kundens Mobilapplikation.
    Om en Användare med ett registrerat Konto inte accepterar det nya innehållet i Användarvillkoren är Användaren skyldig att informera Tjänsteleverantören om att de nya bestämmelserna i Användarvillkoren inte godkänns genom att skicka ett e-postmeddelande till rätt e-postadress som anges i avsnitt I i Användarvillkoren, inom 15 dagar från det att information om ändring av Användarvillkoren mottagits. Om Användaren inte accepterar de nya bestämmelserna i Användarvillkoren, kommer avtalet för tillhandahållande av Tjänster på Webbplatsen och Kundens Mobilapplikation att avslutas.
  5. Tjänsteleverantören har också rätt att presentera eventuella ändringar av Användarvillkoren och ta emot Användarens godkännande av dessa ändringar vid inloggning på Användarens Konto. Om Användaren inte accepterar ändringarna av Användarvillkoren, kommer avtalet om Tjänster för Konto att avslutas efter 15 dagar från vägran av godkännande, under förutsättning att godkännande inte uttrycks av Användaren under denna tidsperiod. Om Användaren uttrycker sitt godkännande av ändringarna av Användarvillkoren, kommer de nya ändrade bestämmelserna i Användarvillkoren att gälla för Användaren från och med det datum då godkännandet sker.

Mall för avtalsuppsägning

Klagomål för tillhandahållande av elektroniska tjänster